راهنمای مرد تنبل برای کاشی کار
این بقعه در نوع خود از بناهای بی نظیر تاریخی استان اصفهان و کشور مربوط به دوره ایلخانی است که کارشناسان، ارزش هنری و نوع معماری به کار رفته در گچ بریها و کاشی کاریهای محراب و چگونگی تلفیق چند نوع خط و نقش را بی نظیر میدانند. علاوه بر این، وقفنامه بقعه متضمن دستخط وامضای شیخ بهاالدین عاملی است، و توسط بزرگان دیگری از جمله مولانا محمد ترکه، مولانا خلیفه سلطان و مولانا محمد مؤمن الخنجی در دوره سلاطین صفویه مورد تأیید و تسجیل قرار گرفته است. این صفحه آخرینبار در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ ساعت ۰۶:۴۴ ویرایش شده است. این صفحه آخرینبار در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ ساعت ۱۰:۱۶ ویرایش شده است. محراب این مجموعه از بهترین محرابهای منقوش گچی در دوره اسلامی است و کل مجموعه از لحاظ تزئینات کمنظیر است. این افزایش نفوذ شیعیان در حکومت سلجوقی پس از این واقعه و در میان دیگر سلاطین سلجوقی چنان آشکار بود که نویسندگان سنی مذهب در نوشتههای خود به این نفوذ شیعیان اعتراض کرده و این دوره را با دوره نخست سلاجقه یا عصر غزنویان که شیعیان در محدودیت بودند مقایسه کردهاند. او که معاصر شاه عباس صفوی بود با نبوغ خود تغییرات و سبکی در خط نستعلیق به وجود آورد که هنوز پس از گذشت قریب ۴۰۰ سال مورد استفاده و الهام بخش خوشنویسان است.
↑ اگر مصرع آخر این شعر را با حروف ابجد حساب کنیم سال ۹۸۴ هجری میشود که مصادف است با سلطنت شاه طهماسب. شیوه چیدن یک پوسته آجر یا آمود بر روی اسکلت و سفت کاری بنا که از دوران ایلخانیان شروع شده بود در دوران صفویه به تکامل خود رسید و تا دوران زندیه و قاجاریه نیز ادامه یافت. وی در شهری که به نام او پیربکران نامیده میشود، در جنوب اصفهان در زمان سلطنت محمد خدابنده الجایتو بنا شدهاست. » وی پس از آن، تعدادی از مدارس را که از قبل وجود داشته یا در عهد همین سلاطین بنا نهاده شده، ذکر کرده که بسیار تعجبآور است. پیش از شروع به کاشی کاری از تراز بودن سطح مطمئن شوید و سطح را از مواردی مثل کاغذ دیواری، رنگهای پوسته پوسته شده، گچ کاری شل شده و … اما در این محل پیش از آن نیز شبستانی گنبددار وجود داشته که احتمالاً مزار یکی از شخصیتهای برجسته محلی بودهاست. »؛ بابک خضرایی در مقالهای که راجع به کنز التحف نوشته، این دو را نشانهٔ آن میداند که رساله در اصفهان نوشته شدهاست. معلوم است که در ابتدا مکان آرامگاه نیز جزئی از محوطه ایوان بودهاست و بعدها انتهای ایوان را با دیوار مشبکی محصور و بخشی از این ایوان وسیع را به مقبره تبدیل کردهاند.
طول آنها حدود شش اینچ است. به منظور فراهم کردن دسترسی آسان به این رواق، سردرهای ساعت و نقاره خانه صحن انقلاب اسلامی که قدمتی حدود چهارصد سال و وزن تقریبی هفت هزار تن دارند مقاومسازی و ورودیهایی در زیر آنها تعبیه شدهاست. هویت نویسندهٔ آن بهطور یقین مشخص نیست اما از توصیفی که نویسنده از خودش در رساله کرده مشخص است که نام وی حسن بوده و اهل کاشان بوده، لذا بسیاری نویسندهٔ آن را حسن کاشی مینامند. یک رباعی که در انتهای این رساله آمده سال نگارش آن را نیز گزارش میکند اما از آنجا که نسخههای برجا مانده از این رساله مخدوش هستند این تاریخ خوانا نیست؛ محتملترین سالها برای انتشار آن ۷۴۷ یا ۷۵۵ هجری قمری هستند. فرشها همواره نقش مهمی را در فضاهای معماری حرم رضوی ایفا کرده، به طوری که از آنها جهت مفروش کردن حرم و بیوتات متبرکه، پرده محافظ بر مبادی ورودی و… بهعنوان نمونه مؤلف کتاب «النقض» گزارشی از آشوب اسماعیلیان و فعالیتهای آنها در زمان سلطان محمد، پسر سلطان ملکشاه آورده است که بر اساس آن خواجه ابواسماعیل حمدانی به اصفهان رفت و با اسماعیلیان مناظره و محکومشان کرد. در مورد نامگذاری وی به شاهچراغ روایتی است، آن روایت اینگونه است که، در زمان عضدالدوله دیلمی پیرزنی نزد او رفت و اظهار داشت شبها بر روی تپهٔ نزدیک منزل من چراغی روشن دیده میشود و چون نزدیک میدوم اثری نمیبینم.
برخی شیعیان در دستگاه سلطنت سلطان سنجر نیز عهدهدار منصب وزارت بودند؛ مثلاً شرف الدین ابوطاهر قمی در در زمان ملکشاه حاکم مرو بود و در زمان سلطان سنجر به وزرات او رسید. تا جایی که برخی از شیعیان توانستند به مناصب بلندی در حکومت سلجوقیان دست یابند. فلزکاران مدرن از پرس هم برای سکه و هم برای شکلدهی ورقهای فلزی خم شده با هوا استفاده میکنند.هایی که با CNC کنترل میشوند از متوقف کنندههایی برای تعیین موقعیت قطعات برش برای قرار دادن خطوط خمش در محل مناسب استفاده میکنند. ↑ ۱۲۱٫۰ ۱۲۱٫۱ ۱۲۱٫۲ ۱۲۱٫۳ ۱۲۱٫۴ اقتصاد بازار: ۴ استان در لیست قرمز مهاجرت، نوشتهشده در ۱۲ تیر ۱۴۰۲؛ بازدید در ۱۴ تیر ۱۴۰۲. ↑ قزوینی رازی، عبدالجلیل (۱۳۵۸). ↑ ترکمنی آذر، پروین کاشی بازی (۱۳۸۳). ↑ ابن عطیة، (1423ه.ق)، أبهی المداد فی شرح مؤتمر علماء بغداد، بیروت، مؤسسة الأعلمی، ط1. در مقالهٔ دوم نحوهٔ کوک کردن ساز عود و شیوهٔ استخراج ادوار این ساز را شرح دادهاست. در مقالهٔ سوم روش ساخت سازها و جنس چوب و دیگر مواد لازم بحث شدهاست. همچنین چوله قزک، جشن خرمن، مراسم آیینی چندنفره، نمایش دونفره، شوخنی (مناجات)، بارانخواهی و چشمزخم از دیگر آداب و رسومهای این شهر است. در کارهای صنعتی، مانند نیروگاهها، کارخانههای پتروشیمی، پالایشگاهها، کشتیسازی و صنایع دارویی/ غذایی، بسته به نوع سیالی که از شیر عبور میکند یا محیطی که شیر در آن قرار دارد، بدنه و دیگر اجزای آن را از فولاد کربنی، فولاد آلیاژی، فولاد زنگنزن (stainless steel)، برنج، چدن، استیل میسازند.