تیونینگ خودرو معنی

تیونینگ خودرو چیست و انواع تیونینگ خودرو؟ فنی و ظاهری

یکی از مورد علاقه عاشقان خودرو تیونینگ ماشین میباشد.شما میتوانید تغییراتی در ماشین تان اعمال کنی و باعث بهبود عملکرد و زیبایی آن شوید. در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم تیونینگ خودرو چیست و انواع تیونینگ خودرو و قیمت تیونینگ خودرو و مزایا و معایب تیونینگ خودرو در ایران شامل چه چیزهایی میشود و آیا این کار به صرفه است یا خیر. همان گونه که به آن اشاره شد، تیونینگ خودرو به معنای واقعی کلمه در میانه‌های قرن گذشته بود که بین عاشقان خودرو باب شد. همچنین به این نکته هم اشاره شد که پیش از تغییر مشخصات ظاهری خودروها، افزایش توان فنی آنها بود که مورد توجه خودرو دوستان قرار گرفت و انجام دادنش بین آنها رواج یافت. رویه مرسوم در آن زمان به این ترتیب بود که آن دسته از عاشقان خودرو که در امور مکانیکی دستی بر آتش داشتند، اقدام به طراحی قطعات جدیدی برای خودروها می‌کردند. قطعاتی که به لحاظ توان فنی از قدرت بیشتری نسبت به قطعات استاندارد به کار رفته در خودروها برخوردار بودند.

اگر قطعه ای با گواهینامه ABE تحویل داده شود، مدل های خودرویی که ممکن است قطعه روی آن ها نیز نصب شود، فهرست می شود. پس از خرید قطعات و تجهیزات، باید آنها را در خودرو نصب و تنظیم کرد. این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود تا از آسیب به خودرو جلوگیری شود. با داشتن یک سیستم صوتی پیشرفته، می‌توانید تجربه سرگرمی رانندگی خود را بهبود بخشیده و از گوش دادن به موسیقی، پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی و حتی تماس با دوستان از طریق بلوتوث لذت ببرید. توربو شارژ می تواند منجر شود تا گشتاور و قدرت موتور تا حد زیادی افزایش پیدا کند. پیاده سازی توربو شارژ بسیار حساس بوده و تنها کمپانی های حرفه ای این کار را انجام می دهند.

تیونینگ فنی خودرو بر روی بهبود عملکرد مکانیکی و فنی خودرو متمرکز است. این نوع تیونینگ معمولاً شامل ارتقاهای موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و دیگر اجزای مکانیکی است. ارتقای موتور ممکن است شامل نصب توربوشارژرها، سوپر شارژرها، اینترکولرها و سیستم‌های اگزوز اسپرت باشد که هدف آنها افزایش قدرت و گشتاور موتور است. هنگامیکه هدف از تیونینگ خودرو افزایش قدرت موتور باشد، می توان حجم موتور را افزایش داد و یا اینکه میل سوپاپ را تغییر داد. البته باید توجه داشت که هنگامی که قدرت موتور را افزایش باید سیستم ترمز را نیز تقویت نمود. بنابراین تغییرات در بخش فنی همانند یک زنجیر به هم متصل هستند که در صورت عدم تغییر یکی از آنها موجب به وجود آمدن مشکل در عملکرد خودرو میشود.

به عنوان مثال کمک فنر BILSTEIN B8 ما به طور ویژه برای استفاده با فنرهای پایین آورنده طراحی شده است. آموزش غیرحضوری تیونینگ خودرو، معمولاً به صورت آنلاین انجام می‌شود. در این آموزش‌ها، دانشجویان می‌توانند با استفاده از ویدیوهای آموزشی، کتاب‌های آموزشی و منابع آنلاین، اصول اولیه تیونینگ خودرو را بیاموزند. در ایران، آموزشگاه‌های مختلفی برای آموزش تیونینگ خودرو وجود دارند. همچنین، برخی از دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای، دوره‌های آموزشی تیونینگ خودرو برگزار می‌کنند.

هم چنین می توان از تقویت کننده های صدا منند آمپلی فایر و بوم باکس استفاده کرد. از بین تمام روش هایی که می توانید ماشین خود را تنظیم کنید، تنظیم تایر ممکن است مهم ترین باشد. این به این دلیل است که لاستیک و تایر ها تأثیر عمیقی بر چسبندگی و کنترل خودرو در جاده دارند. با تغییر سایز، الگوی آج یا فشار لاستیک های خود، می توانید به طرز چشمگیری نحوه کنترل خودرو خود را بهبود ببخشید. اگر تایر های جدیدی با ترکیبات مختلف نصب کنید، در رانندگی در آب و هوای خشک و مرطوب از چسبندگی بهتری نیز بهره مند خواهید شد.

هشت سال سابقه کار در حوزه تعمیرات خودرو  موتورسیکلت از جمله مکانیکی و تعمیر موتور و گیربکس خودرو ، جلوبندی ماشین ، دیاگ زدن و ... دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با مکانیک خودرو را با شما به اشتراک می گذارم. تنظیم ECU را می توان با کامپیوتر و نرم افزار مخصوص انجام داد و یا تیونر حرفه ای می تواند این کار را انجام دهد. هم چنین، برخی از خودرو سازان تیونینگ ECU را به عنوان یک آپشن روی خودرو های خود، مستقیماً از کارخانه ارائه می دهند. یکی از این راه کف تراشی سیلندر است که موجب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور می‌شود. از سوی دیگر با افزایش نسبت تراکم موتور، راندمان موتور نیز افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، باید به این نکته توجه داشت که در صورت عدم انجام تغییرات لازم در سایر قطعات خودرو، ممکن است آسیب به موتور و سایر قطعات ایجاد شود و باعث کاهش عمر مفید خودرو شود. تیونینگ خودرو فرآیندی است که با هدف بهبود عملکرد و ظاهر خودرو انجام می‌شود و شامل تغییرات فنی مانند ارتقای موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و انتقال قدرت برای افزایش قدرت و بهره‌وری خودرو است. همچنین، تغییرات ظاهری مانند استفاده از کیت‌های بدنة آیرودینامیک، رنگ‌آمیزی خاص و نصب قطعاتی مانند اسپویلرها نیز انجام می‌شود. داخل کابین نیز با نصب صندلی‌های ورزشی و سیستم‌های صوتی پیشرفته بهبود می‌یابد. این فرآیند توسط متخصصان در کارگاه‌های تیونینگ یا علاقه‌مندان به خودرو صورت می‌گیرد و ترکیبی از دانش فنی و خلاقیت است که خودرو را به وسیله‌ای منحصربه‌فرد و با عملکرد بالا تبدیل می‌کند. زمانی که در آمریکای شمالی، تغییراتی در فوردهای نوع A به وجود آمد.

یکی از تغییراتی که میتوانید با اعمال آن ماشین تان را به طرز زیبایی اسپرت کنید تغییر در سپر ماشین میباشد. تیونینگ سپر ماشین باعث میشود که ماشین ظاهر متفاوتی پیدا کند و برحسب سلیقه افراد ظاهر قدرتمند یا دخترونه و کارتونی پیدا کند. آلایندگی و مصرف سوخت؛ افزایش قدرت موتور موجب افزایش آلایندگی و مصرف سوخت در خودرو میشود. تمامی خودروهایی که خودروسازان تولید میکنند باید گواهی های لازم را در خصوص عدم آلایندگی کسب کنند که این عمل ممکن است باعث شود خودروهای ساخته شده نتوانند گواهی های لازم را کسب کنند. آلایندگی و مصرف سوخت؛ افزایش قدرت موتور موجب افزایش آلایندگی و مصرف سوخت در خودرو میشود.

نمایشگاه اتومبیل کاروکیا با مدیریت محمدصادق میرزائی، دارای بیش از 25 سال سابقه در زمینه خرید و فروش خودروهای لوکس و لاکچری، خارجی و ایرانی در منطقه شرق تهران فعالیت دارد. همان طور که میدانید رینگ های مختلفی در بازار موجود میباشد که میتوانید بر اساس مدل و نوع خودروتان بهترین رینگ را خریداری و نصب کنید. شما میتوانید برای اطلاع از هزینه های نقاشی ماشین به صفحه نرخ اتحادیه نقاشی ماشین مراجعه کنید. برای دریافت خدمات تقویت موتور و ریمپ وایدبند در مجموعه کاراکال تیونیگ می توانید به پیج پارت هاب ؛ آقای مهندس رادمنش مراجعه فرمایید. این ارتقا می‌تواند در ظاهر، عملکرد یا هر دو مورد به صورت همزمان انجام شود.

وجود سنسور ها، ماساژور، سیستم های سرمایشی و گرمایشی در صندلی های جدید خودرو راحتی و آسایش بیشتری را برای سرنشینان اتومبیل فراهم کرده است. ممکن است افراد به این امور راضی نشده و به نصب مانیتور ها پشت کلاهک صندلی بپردازید. با تغییر دادن مدل چراغ‌ها شما می‌توانید، نمای بسیار زیباتری به خودروی خود بدهید. البته بهتر است این کار را برای تمامی چراغ‌ها انجام دهید تا یکپارچگی و هماهنگی آن‌ها با هم حفظ شود. انصافاً برخی خودروها چراغ‌های جلو و عقب زشتی دارند و با همین یک تغییر، می‌توانید ظاهر ماشین خود را بسیار جذاب‌تر و اسپرت‌تر نشان دهید. برای تغییر چراغ‌ها، هم می‌توانید رنگ آن‌ها را تغییر دهید، مثلاً از رنگ دودی استفاده کنید و یا از چراغ‌های زنونی استفاده کنید.

این مقاله جذاب برای آشنایی شما با تیونینگ ماشین می‌باشد.تا پایان با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید. البته ماهیت تعدادی از این تغییرات فقط به دگرگون کردن مشخصات ظاهری خودرو و اسپورت جلوه دادن شکل ظاهری آن محدود نمی‌شود. در واقع برخی از این تغییرات علاوه بر بهبود جنبه‌های ظاهری خودرو، بهبود در جنبه‌های کیفی و مواردی نظیر افزایش هندلینگ، افزایش سرعت، کاهش وزن یا بهبود آیرودینامیک بدنه‌ی خودرو را نیز با خود به همراه می‌آورد. در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنه‌ی آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان کاربلد یا تکنسین‌های ماهر به تیونینگ بدنه‌ی خودروها بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند. تیون درب خودرو به تغییرات و اصلاحاتی گفته می شود که بر روی درب های خودرو اعمال می شوند.

اگر بخواهیم یکی از مهم ترین تیون های فنی خودرو را نام ببریم، باید به تنظیم ارتفاع ماشین از سطح زمین اشاره کنیم. ممکن است ماشین هایی را در خیابان دیده باشید که ارتفاع خیلی کمی نسبت به زمین داشته باشند. مزایای تیون و پایین آوردن خودرو عبارتند از کاهش چرخش بدنه ماشین، مرکز ثقل پایین، افزایش هندلینگ و پایداری و ظاهر اسپرت تر می باشد. البته توجه داشته باشید این تغییر آیرو دینامیکی نیازمند طی کردن مراحل توسط یک فرد ماهر است و اگر به طور اصولی انجام نشود، می تواند منجر به مشکلاتی در قطعات داخلی و وقفه در عملکرد ماشین شود. تیون آینه بغل خودرو شامل نصب آینه های جدید با طراحی جدید، افزودن قابلیت های نوین و بهبود عملکرد آینه ها باشند.

ECU خودرو معمولاً برای ارتقای عملکرد موتور نیاز به نقشه برداری مجدد دارد و این شامل زمان بندی جرقه نیز می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، می توان تقویت دینام خودرو را نیز امتحان کرد و از وایر های با مقاومت کمتر، سوزن های انژکتور قوی، شمع های چند الکترود و تقویت کوئل استفاده کرد. با کمک توربو شارژر یا سوپر شارژر می توان فشار متوسط و در نتیجه قدرت را افزایش داد. فشار بالا تر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. معایب پایین آوردن خودرو شامل کاهش عمر لاستیک در صورت عدم اصلاح تراز، کیفیت سواری سخت تر و مشکل در ورود و خروج از وسیله نقلیه می باشد.

غیر از باز شدن درب‌ها به طرف بالا، می‌توان با قرار دادن لولای درب‌ها در بخش بالایی، آن‌ها را طوری تنظیم کرد که ابتدا کمی به طرفین و سپس به سمت بالا باز شوند؛ درست مانند بال‌های عقاب. این مدل از باز شدن درب، بسیار پیچیده‌تر است و قابل نصب روی هر خودرویی نیست. چراغ‌ها سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغ‌ها و تعویض کاسه‌چراغ‌ها می‌شود. بعداً، نوبت به ایتالیایی‌ها و ژاپنی‌ها رسید تا با هنر ارتقا و تنظیم پیشرانه، موتورهای تنفس طبیعی با دور بالا را معرفی کنند. به مرور زمان از جیغ لاستیک خودروهای جذاب کمپانی هوندا گرفته تا شتاب افسانه‌ای خودروهای منحصربه‌فرد فراری، باعث شد تا چنین کمپانی‌هایی به‌راحتی راه خود را به قلب عاشقان خودرو باز کنند. امروزه تیونرهای مدرن در گوشه و کنار جهان روی شانه غول‌های مهندسی خودرو ایستاده‌اند و هرروز برگی جدید برای شیفتگان این بخش جذاب دنیای خودرو رو می‌کنند.

به همین دلیل علاوه بر کیفیت قطعات مورد استفاده، تبحر وی در جمع کردن موتور از مهمترین نکات این حوزه می باشد. بهتر است قبل از مراجعه درباره سابقه کاری فرد مورد نظر حتما تحقیق کنید. در ایران به دلیل اینکه قطعات تقویت شده و اسپرت محدود است، تیونینگ خودرو به صورت محدود در بخش فنی و بیشتر در بخش ظاهری خودرو انجام میشود. شرکت ها و یا مراکز تیونینگ در ایران، تیونینگ خودروهایی مانند پژو 405، پژو 206، سمند، پراید و … را انجام میدهند. در ابتدا مقاله ذکر کردیم که تیونینگ ماشین به معنای ارتقا و شخصی‌سازی خودرو است.

چناچه به دنبال ماشین خاصی هستید، شماره تماس خود را برای ما ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. اگر شما از سپر کشیده برای ماشین تان استفاده کنید این ماشین حس قدرتمندی را به مردم القا میکند در حالی که این حس در سپر ظریف فابریک ماشین القا نمیشود. موتور TU5 یکی از پرطرفدارترین موتورهای داخل کشور است که برای این موتور لوازم افتر مارکت فراوانی تهیه شده است. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

تیونینگ خودرو به زبان ساده به معنی ارتقا بخش های مختلف ماشین برای رسیدن به حداکثر عملکرد و کارایی میباشد. بعضی از اقداماتی که در تیونینگ خودرو انجام میشود میتواند تاثیر در ظاهر و اسپرت کردن آن داشته باشد اما تاثیر نهایی در بهبود عملکرد ماشین میباشد. یکی از مرسوم ترین روش های تیونینگ خودرو در ایران تیونینگ شیشه ماشین میباشد. دودی کردن شیشه ها از انواع تیونینگ خودرو میباشد ه هم میتواند از تابش مستقیم نور خورشید به داخل خودرو جلوگیری کند و هم میتواند ظاهر زیبایی به ماشین تان بدهد. روشهایی که در ادامه بیان می شود با فرض ثابت ماندن حجم موتور فرضی ما می باشد. لطفاً توجه داشته باشید مهمترین بخش تقویت یا تیونینگ علی الخصوص موتور خودرو، به مکانیک یا تیونر شما و تجربه ایشان بر می گردد.

در فروشگاه اینترنتی ایسوس لاین، ما با افتخار انواع تجهیزات اسپرت خودرو را از مانیتورهای اندروید گرفته تا دوربین‌های دنده عقب و لوازم جانبی عرضه می‌کنیم. تمامی محصولات ما از بالاترین استانداردهای کیفی برخوردار هستند تا تجربه‌ای راضی‌کننده از خرید را برای شما فراهم آوریم. برای خرید مطمئن و راحت، به وب‌سایت ما سر بزنید و از تجربه خرید متفاوت لذت ببرید. مطابق قانون هرگونه دستکاری در ارکان خودرو شامل موتور، اتاق، بدنه و شاسی ممنوع است. و پلیس در صورت مشاهده اینگونه خودروها آنها را متوقف و به پارکینگ منتقل خواهد کرد و بعد از انتقال خودرو به پارکینگ مالک ملزم به تغییر وضعیت خودرو به حالت استاندار است. زیرا گاهی ممکن است هزینه ی آن تا دو برابر یک خودرو استاندارد و معمولی شود.

نصب آینه‌های اسپرت و جمع‌شونده برقی، که از ظاهری منحصربه‌فرد برخوردار هستند، به طور قابل‌توجهی در تغییرات ظاهری خودرو نقش دارند. این تغییرات، علاوه‌بر بهبود نمای ظاهری، می‌توانند با افزایش میدان دید و نمایش فضای بیشتر اطراف خودرو، تأثیر مثبتی داشته باشند. یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها می‌باشد. سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد. یا آنکه خودروهایی را دیده‌اید که ظاهرشان به طرزی عجیب، متفاوت و اسپرت ارتقا پیدا کرده و سرعت و شتاب بالاتری پیدا کرده اند؟!

در صورتی که تیون موتور به معنای بهبود، گسترش یا تنظیم قطعات موجود است تا موتور قدرت بیشتری ارائه کند. یکی از معیار های تنظیم موتور به طور کاملاً کلاسیک، افزایش ظرفیت سیلندر است. در این حالت مخلوط هوا و سوخت بیشتری را می توان در سیلندر های بزرگتر نسبت به سیلندرهای کوچکتر سوزاند و این موضوع افزایش قدرت موتور را فراهم می کند. در نهایت، تیون خودرو بستگی به نیاز ها و سلیقه شخصی خودرو ساز یا مالک خودرو دارد. اما مهم است که تیون به صورت حرفه ای و مطابق با استاندارد ها انجام شود تا از مشکلات احتمالی و اثرات منفی بر روی عملکرد و ارزش خودرو جلوگیری شود.

این اغلب توسط یک برنامه تلفن هوشمند یا کنترل از راه دور انجام می شود. با تنظیم تعلیق بادی، پایین آمدن شدید اما همچنین افزایش امکان پذیر است. بنابراین، سیستم تعلیق سواری هوا، معایب خودروهای پایین را از بین می برد. ماشین خوب و کم رانده می شود و سیستم تعلیق فقط در صورت لزوم ارتفاع آن افزایش می یابد. سیستم‌های تعلیق بادی نیز اخیراً در بین تیونرها در آلمان محبوبیت پیدا کرده‌اند - همچنین به این دلیل که بسیاری از اتومبیل‌های دارای ماژول‌های تعلیق بادی مانند روی ابرها رانندگی می‌کنند. با کمک توربوشارژر یا سوپرشارژر می توان فشار متوسط ​​و در نتیجه قدرت را افزایش داد.

وقتی شما خودرویی را خریداری می‌کنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کرده‌اید و حالا می‌خواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، می‌توانید بخش‌های مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راه‌های مختلف تیونینگ خودرو می‌پردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همان‌قدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریع‌تر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پره‌ها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگ‌نمایی در جلوپنجره انجام می‌شود. کاربرد این لغت در بحث مکانیک به معنای تنظیم بالانس تونینگ و بالانس برای رسیدن به بهترین عملکرد است.

تیونینگ می‌تواند مزایای بسیاری برای خودرو شما به همراه داشته باشد، از جمله افزایش قدرت و شتاب، بهبود هندلینگ، ظاهر جذاب‌تر و … . با این حال، ای کار می‌تواند معایبی نیز داشته باشد، از جمله افزایش مصرف سوخت، کاهش طول عمر قطعات، افزایش استهلاک، از بین رفتن گارانتی خودرو و … . برای تیون فنی خودرو می‌توان حجم موتور را افزایش داد و با روش‌هایی قدرت موتور را افزایش و تقویت نمود. می‌توان با تغییر و تعویض یک سری از قطعات، سیستم ترمزگیری را به صورت بسیار حرفه‌ای تقویت نمود. نکته‌ی دیگری که پس از انجام تغییرات در یک خودرو و ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری آن باید مد نظر قرار داد این است که تیونینگ یک خودرو به خودی خود موجب افزایش ایمنی آن نمی‌شود.

این نوع باز شدن درب‌ ها، اغلب پیچیده‌ تر است و نمی‌ توان آن را به راحتی بر روی هر خودرویی نصب کرد. تغیر و تعویض سیستم ترمز کاسه‌ای به سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار یکی دیگر از مواردی هست که می‌تواند وزن خودرو را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. یکی از بخش‌های غیر ظاهری اما ملموس در تیونیگ خودرو بر می‌گردد به کارکرد بهتر موتور، سیستم ترمز و … . چراغ‌های یک خودرو در واقع بخش مهمی از فیس و صورت خودرو می‌باشند. همانطور که یک تغییر رنگ در چشم عادی توسط یک لنز، می‌تواند کل چهره را تغییر دهد، تغیر در نوع نور و دودی یا شفاف بودن چراغ‌های جلو خودرو می‌تواند تفاوت فاحشی بین خودرو تیون شده با نوع معمول خود باشد. ستاره| سرویس خودرور – پیشینه‌ی تیونیگ را می‌توان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد.

گفتنی است برپایی نمایشگاههای نامنظم تیونینگ در آن زمان و نفوذ اینترنت و ایجاد کلاس 206 در مسابقات اتوموبیلرانی در شناخته شدن این حوزه پر سود بی تاثیر نبوده است. با این حال شما میتوانید برای انجام خدمات تیونینگ و مشاوره با متخصصین در مجموعه استریو باران مشورت نمائید. یکی از موارد مهم و اثر گذار در احتراق صحیح و درست موتور، ورود و حضور اکسیژن و در واقع هوای سالم به داخل موتور می‌باشد که به این منظور از فیلتر‌های هوا استفاده می‌شود. این هوای لازم برای احتراق در موتور می‌بایست قبل از ورود از هر گونه غبار، آلودگی و ناخالصی تمیز گردد. یکی از راه‌های بزرگ نشان دادن جلو پنجره، حذف تمامی پره‌ها و علایم لوگوی خودرو و جایگزین کردن جلو پنجره با پره‌های بسیار ظریف و باریک می‌باشد که حس بزرگ نمایی جلو پنجره را القا می‌کند. در بعضی موارد، رانندگان و صاحبین خودروها علاقه مند به پهن نشان دادن لاستیک‌های خود هستند که این نوع لاستیک‌ها ممکن است برای بعضی از خودروها مناسب نباشد.

بسیاری از کویل اورها نیز امکان تنظیم فردی نیروهای میرایی را فراهم می کنند. یک چرخ کوچک روی هر کمک فنر می‌تواند برای تنظیم منحنی‌ها یا ویژگی‌های سختی مختلف از نرم تا محکم استفاده شود که به شدت بر رانندگی تأثیر می‌گذارد. به این ترتیب، رانندگانی که در دینامیک رانندگی با تجربه هستند، می توانند تنظیمات شخصی خود را تنظیم کنند. کویل اورها منحصراً برای رانندگان اسپرتی که می خواهند سیستم تعلیق خود را کاملاً با خواسته های فردی خود تطبیق دهند توصیه می شود. گاهی اوقات مالک خودرویی دوست دارد سقف فلزی خودرو را با نمونه‌ای قابل باز شدن تعویض نماید.

سوخت داخل سیلندر خودرو برای سوختن به هوا، سوخت و جرقه نیاز دارد. مخلوط سوخت و هوا باید درست باشد، اما جرقه باید به اندازه کافی قوی باشد تا فرآیند احتراق خاموش شود و هم چنین زمان بندی صحیحی با بقیه مخلوط داشته باشد. زمان وقوع جرقه همان چیزی است که زمان احتراق را می شنوید توصیف می شود. بسیاری از افراد علاقه دارند سیستم سوخت رسانی خودرو را با انجام کار های تخصی ارتقا دهند و قدرت موتور را بالا ببرند. یکی دیگر از روش های تیون کردن درب اتومبیل ها، به روش درب های پروانه ای است.

با طراحی‌های مختلف اگزوز، شما می‌توانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بی‌صدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرت‌تر جلوه می‌دهد. اما به تدریج تیونینگ خودرو از یک عمل فردی و غیر استاندارد به یک کار جمعی و برنامه‌ریزی شده تبدیل شد. به عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین خودرو دوستان، بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تأسیس شرکت‌های جانبی متمرکز بر امر تیونینگ نمودند. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدی‌تری توسط مهندسان حرفه ای دنبال شد. چرا که تا پیش از آن معمولاً صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودرو‌ها یا ارتقا توان فنی قطعات آنها می‌نمودند.

به‌طور خلاصه تیونینگ خودرو به معنای ارتقا مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو است. با این حال، بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، برخی از تبدیل‌ها می‌توانند به محض جرأت استفاده از آنها در جاده‌های عمومی غیرقانونی باشند. این به این دلیل است که مقررات ترافیک جاده ای ممکن است ایجاب کند که تجهیزات خاصی روی وسیله نقلیه فقط در یک طرح رسمی تایید شده استفاده شود. این معمولاً مربوط به قطعات مرتبط با ایمنی مانند لاستیک ها، ترمزها، موتور و سیستم اگزوز است. سیستم تعلیق، راحتی، ایمنی و دینامیک سواری را تعیین می کند - به ویژه در هنگام دست انداز جاده و پیچ ها.

جلوپنجره قطعه‌ای در بخش جلوی خودروست که علاوه بر زیبایی باعث افزایش ورود هوا به محفظه پیشرانه و خنک کردن آن می‌شود. گاهی اوقات تیونرها از قطعه‌ای جدیدتر و زیباتر استفاده می‌کنند و در اغلب موارد نیز جنس فیبر کربنی با رنگ تیره را برای جلوپنجره انتخاب می‌کنند تا خودرو ظاهر گیراتر و جذاب‌تری پیدا کند. البته در اکثر خودروهای برقی امروزی خبری از جلوپنجره نیست چراکه این خودروها نیازی به خنک کاری پیشرانه ندارند. با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید روش مناسب برای تیونینگ ارتفاع خودروی خود را انتخاب کنید. تیونینگ درب‌های خودرو می‌تواند به خودروی شما ظاهری منحصربه‌فرد و جذاب ببخشد. با این حال، قبل از انجام این کار، باید مطمئن شوید که این کار قانونی است و برای خودروی شما مناسب است.

یکی از بزرگترین مزایای این سیستم‌ها، توانایی تنظیم ارتفاع خودرو به صورت دلخواه است. با این امکان، می‌توانید ارتفاع خودرو را برای مواجهه با شرایط مختلف جاده، مانند آب‌رسانی، رانندگی در مسیرهای غیرهموار و یا فعالیت‌های آفرودینگ تنظیم کنید. این به شما امکان می‌دهد تا به راحتی با تغییرات زمین‌شناسی مواجه شوید و تجربه‌ی رانندگی خود را بهینه کنید. شما میتوانید از انواع تیونینگ خودرو برای چراغ استفاده کنید و چراغ های زنون، دودی و یا چراغ هایی با طراحی های اسپرت را امتحان کنید. خودروسازان سیستم تعلیق خودروهای خود را طوری طراحی می‌کنند که وسیع‌ترین گروه مشتریان هدف را جذب کنند. این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت.

یکی دیگر از علل انجام تیون خودرو می تواند بهبود عملکرد فرمان خودرو باشد، مانند نصب سیستم های کمک فرمان الکترونیکی و تنظیمات دقیق تر برای کنترل بهتر خودرو در سرعت های مختلف. به علاوه نصب تعلیق های اسپرت یا قابل تنظیم می تواند به بهبود عملکرد خودرو در جاده های مختلف کمک کند و رانندگی را لذت بخش تر کند. بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه‌ی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. واضح است که شما می توانید بسیاری از کارهای تنظیم را خودتان انجام دهید. این شامل، به عنوان مثال، رنگ آمیزی جزئی، بسته بندی با فویل یا رنگ آمیزی شیشه جلو می باشد. اما وقتی صحبت از تنظیم موتور یا تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه می شود، به دانش تخصصی نیاز دارید.

مخصوصاً برای خودروهای اسپرت با سیستم تعلیق پایین، پایه‌ استارت بهتری نسبت به موارد نصب شده در کارخانه توصیه می‌شود. آنها معمولاً از آلومینیوم با مقاومت بالا (یونیبال) ساخته می شوند و می توان آنها را به صورت جداگانه با استفاده از تنظیمات مختلف با خودرو تنظیم کرد. علاوه بر این، پایه‌ استارت بهبود یافته با دقت بیشتری کار می‌کنند و احساس رانندگی بهتری را منتقل می‌کنند. به دلیل سطح تصفیه شده، معمولاً پایدارتر نیز هستند.پیچ ها در محفظه موتور و در صندوق عقب به صورت ضربدری پیچ می شوند. فرآیند مذکور با ارتقای قطعات موتور آغاز می‌شود که شامل نصب توربوشارژر یا سوپر شارژر، تغییر سیستم تزریق سوخت، و بهبود سیستم اگزوز برای افزایش قدرت و بهره‌وری است.

یکی از مهمترین مسائلی که برای ماشین های مسابقه ای مطرح میشود تیونینگ موتور خودرو است. در واقع تیونینگ به معنای تغییر در قطعاتی از ماشین به منظور بهبود عملکرد میباشد حالا این تغییر میتواند در موتور ماشین باشد یا در بدنه و درب و سقف ماشین. تغییر اگزوزها اصلی‌ ترین هدفش، ایجاد صدایی قوی و جذاب است که به طور معمول از اگزوزهای خودروهای لوکس و ورزشی شنیده می‌ شود. علاوه بر این، تعداد و اندازه خروجی اگزوزها به نوعی توان و عملکرد موتور را نمایان می‌سازد. همچنین، سر اگزوزها برای کنترل صدای تولید شده و یا ایجاد صدای خاص در زمان شتاب‌های ناگهانی نیز استفاده می‌شود.

تیونینگ خودرو همانند یک عمل زیبایی بر روی خودرو، قابلیت‌ها و ظاهر آن را به شکل سفارشی تغییر می‌دهد. این فرآیند، بیشتر به منظور ارتقای قدرت موتور، بهینه‌سازی دینامیک رانندگی و یا بهبود استایل بصری خودرو انجام می‌شود. اما تیونینگ به همراه خود مزایا و معایبی نیز دارد که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. این ارتقاها می‌توانند باعث افزایش چشمگیر عملکرد خودرو شوند و آن را برای مسابقات و یا استفاده‌های خاص بهینه‌سازی کنند. تنظیم موتور نیز بخش مهمی از تیونینگ فنی است که شامل تنظیم دقیق کامپیوتر موتور (ECU) برای بهینه‌سازی عملکرد و بهره‌وری موتور است. این تنظیمات می‌توانند مصرف سوخت را بهینه کنند و عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشند.

امری که گاه خطرات متعددی را در حین راندن خودروهای ارتقا یافته و تیون آپ شده برای رانندگان ایجاد می‌کرد. سیستم تعلیق هیدرولیک یا هیدروپنوماتیک خودرو را به طور مداوم بالا می برد و دوباره آن را پایین می آورد. این کنترل سطح می تواند مزایایی داشته باشد، نه تنها برای رانندگان اسپرت. با افزایش سرعت رانندگی، سیستم تعلیق می تواند مرکز ثقل خودرو را کاهش دهد. به این ترتیب سیستم تعلیق هیدرولیک هندلینگ را بهبود می بخشد و در عین حال مقاومت هوا را کاهش می دهد. در برخی از سیستم ها، سیستم تعلیق همچنین می تواند به طور خودکار فاصله از زمین را با سطح جاده تنظیم کند.

ممکن است هنگام مشاهده مسابقه های اتومبیل رانی به این نکته دقت کرده باشید که صندلی های شاگرد و عقب برداشته شده اند. این مورد دقیقا به علت پایین آوردن وزن خودرو برای بالا بردن سرعت حرکت آن است. خودرو های معمولی از رینگ های فلزی استفاده می کنند که تیونر ها برای کاهش وزن اتومبیل، استفاده از رینگ های آلومینیومی با وزن کمتر و کارآیی بهتر را پیشنهاد می کنند. تیونر های خودرو با رنگ نور و هم چنین شکل و روشنایی چراغ های جلو به جلوه های خیره کننده ای دست می یابند. در مورد چراغ عقب، فناوری LED علاوه بر ظاهر جذاب تر، مزیت های بیشتری را نشان می دهد.

قطعا تیونینگ کردن ماشین هم به دانش نیاز دارد هم به تجربه و هم به خلاقیت. اما یکی از راه‌های ساده و جذاب تیونینگ می‌تواند استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین باشد. رنگ یک رینگ می‌تواند، دودی، سیاه، طلایی، سفید و یا نقره‌ای باشد که متناسب با نوع خودرو و نوع رنگ بدنه خودرو، می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کنیم. لاستیک‌های پهن، سطح اصطکاکی بیشتری با با جاده ایجاد می‌کند و موجب کاهش سرعت خودرو و افزایش سوخت شود. معمولا لاستیک‌های پهن برای خودروهای غیر جاده‌ای مناسب است، خودروهایی که بیشتر در کوه و بیابان و طبیعت گردی استفاده می‌شوند. یکی دیگر از شیوه‌های مرسوم در تیون کردن سقف خودرو، مربوط به تغییر رنگ سقف توسط بر چسب‌های ویژه می‌باشد.

به حدی که امروزه شرکت های تیونینگ خودرو متنوعی در جهان وجود دارد. وقتی یک خودرو تیونینگ می‌شود،  به معنای این است که آن خودرو از لحاظ عملکرد فنی و ظاهری با خودروهای استاندارد متفاوت است. یکی از اهداف شایع تیونینگ، افزایش قدرت موتور خودرو است، که برای دستیابی به آن باید به شرکت‌ های متخصص مراجعه کرد. در ایران، به دلیل محدودیت‌ هایی که وجود دارد، تیونینگ خودرو بیشتر در زمینه بهبود ظاهر خودرو صورت می‌گیرد. تیونینگ به معنی اصلاحات صورت گرفته در یک خودرو به منظور بهینه‌سازی آن خواهد بود.

تعویض صندلی‌های خودرو یکی از راه‌های متداول برای تغییر اتاق خودرو است. این تغییر ممکن است شامل تعویض روکش صندلی‌ها باشد، اما برخی از رانندگان تمایل دارند که علاوه بر تغییر روکش صندلی، امکاناتی مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی را نیز بر روی صندلی‌ها داشته باشند. این سیستم که سوپرشارژ نیز گفته می‌شود می‌تواند عملکرد و قدرت و گشتاور موتور شما را به 50 درصد افزایش دهد که این مقدار بسیار چشمگیر است. البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشه‌ها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعه‌های مضر خورشید به داخل کابین می‌تواند جلوگیری کند. جرا که بسیاری از خودروهای امروزه به صورت پیش فرض و فابریک، از شیشه دودی در شیشه‌های طرفین غیر از شیشه جلو استفاده می‌کنند.

قطعات موجود در سیستم خنک کننده اتومبیل شامل رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات، فن، تسمه و شیلنگ تشکیل شده است. یکی از راهکاری ارتقای کارکرد سیستم خنک کننده برای مواجهه با صعود غیر معمول دما، شارژ مایع خنک کننده می باشد. اینتر کولر قطعه ای است که هوای تولید شده توسط توربو را خنک می کند و هوای خروجی از توربو توسط کمپرسور داخلی فشرده می شود. تیون سیستم تعلیق یک تیون فنی خودرو است که می تواند هندلینگ و کیفیت سواری خودرو شما را بهبود بخشد. این کار را می توان با اصلاح اجزای سیستم تعلیق مانند فنر ها، شوک ها و پایه ها انجام داد.

در واقع این کار مرسوم ترین اقدامات برای اسپرت کردن ماشین میباشد. افراد میتوانند به سلیقه خود از انواع لاستیک های پهن و معمولی برای ماشین شان استفاده کنند. از دیگر انواع تیونینگ خودرو استفاده از چراغ های فانتزی و جذاب در ماشین میباشد به نحوی که به طور کلی فیس خودرو را تغییر دهد. شاید این سوال برای شما پیش آید که آیا استفاده از چراغ های مختلف میتواند ظاهر ماشین را تغییر دهد؟ در پاسخ باید بگوییم بله دقیقا مانند استفاده از لنز های رنگی که میتواند ظاهر فرد را به کلی عوض کند. از دیگر انواع تیونینگ خودرو برای سقف ایجاد تغییر رنگ در آن میباشد. رایج ترین تیونینگ سقف خودرو استفاده از چسب های سیاه برای ماشین های سفید و یا استفاده از رنگ های متضاد برای ماشین های رنگی میباشد.

همچنین استفاده از انواع کیت ها مانند بک اسموک و بک فایر برای تغییرات فنی در ماشین در سالهای اخیر بسیار فراگیر شده است. ویدیو های زیر نمونه ای از تغییرات انجام شده و اسپورت کردن اتومبیل هستند. هدف اصلی انجام تیون خودرو عبارتند از افزایش قدرت موتور و عملکرد فنی آن برای بالا بردن شانس پیروزی در مسابقات اتومبیل رانی حرفه ای و هم چنین بهبود ظاهر خودرو از طریق نصب تجهیزات حرفه ای می باشد. توجه کنید دسته بزرگی از افراد قصد خود را از تیون کردن اتومبیل خود دور گیری راحت در جاده ها عنوان می کنند. در صورتی که انجام این کار می تواند تاثیر منفی بر روی مصرف سوخت خودرو داشته باشد و موجب استهلاک سریع قطعات مرتبط شود.

برای درک بهتر این موضوع احتمالا حتما موتورهای تولید برق و یا موتورهای چاه آب در باغات و کشاورزان را دیده اید. موتور در حالت روشن بسیار پر سر و صدا و ممکن است از چند کیلومتری نیز صدای آن به گوش برسد. دلیل این صدای زیاد عدم وجود اگزوز در این موتورهاست و دود با یک سر اگزوز ساده به بیرون هدایت می‌شود. صندلی یک خودروی حرفه‌ای و لوکس ممکن است دارای انواع سنسورهای برقی، تنظیمات برقی، سرد کن، گرم کن و حتی ماساژور باشد. قطعا هر راننده‌ای دوست دارد که به جای یک صندلی ساده یکی از این صندلی‌ها را داشته باشد. در بسیاری از خودروهای شاسی بلند ممکن است به جای تعویض سپر از سپرهای ثانویه که ممکن است به صورت لوله‌های استیل فلزی باشند در جلوی سپر اصلی استفاده شود.

طیف محصولات زیبا سازی رینگ و لاستیک ماشین ها به نسبت وجود مدل های گوناگون، متنوع است. در پیکر بندی رینگ و لاستیک اتومبیل خود توجه داشته باشید که خودروی شما با رینگ های پنج پره کلاسیک، ظاهر یکپارچه ای دارد. گر از نحوه کار کولر خودرو خود راضی نیستید و در فصل تابستان به مشکل می خورید، می توانید تیونینگ خودرو را امتحان کنید. تیون شامل بهبود سیستم تهویه مطبوع خودرو باشد از طریق نصب سیستم های تهویه مطبوع پیشرفته تر با کنترل دقیق تر دما و رطوبت داخل خودرو می تواند این امر را تحقق سازد. در این بخش می‌توان به جایگزینی بلندگوهای قوی و بیس‌دار به‌جای بلندگوهای استاندارد خودرو، ارتقا سیستم صوتی خودرو، نصب تقویت‌کننده‌های صدا مانند آمپلی‌فایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد. در واقع هم‌اکنون شرکت‌های مختلف و ریز و درشتی وجود دارند که تمرکز اصلی آنها روی عمل تیونینگ خودروهای گوناگون قرار گرفته‌است.

در این میان البته وجود تغییرات دیگری نیز در خودرو لازم و واجب خواهد بود. در طی این فرآیند وجود شمع های جرقه زن مناسب برای مطابقت با دمای داخل موتور کلیدی است. انتخاب صحیح شمع ها با توجه به تنظیم موتور و هم چنین مدل خودرو تعیین می شود. می توانید با تکنسین خود صحبت کنید تا ماشین شما را تنظیم کند تا مطمئن شوید که شمع های جرقه را درست می کنید. نرم افزار نقشه روی ECU چیزی است که زمان جرقه را کنترل می کند، بنابراین مهم است که نقشه صحیح روی ECU باشد.

علاقمندان به آموزش ریمپ می توانند لینک دوره ریمپ تخصصی کاراکال تیونینگ را مشاهده کنند. و بخش دیگر تیون کردن سیستم اگزوز مربوط به کاتالیزور آن در مسیر خروج دود می‌باشد. در کل تمامی این فرایند‌ها برای بهبود و عملکرد بهتر خودرو و حس رضایت و لذت از رانندگی می‌باشد. اما پایین آوردن خودرو نیز می تواند معایبی داشته باشد به خصوص در ترافیک و دست انداز های بیشمار ایران به خصوص تهران. ریمپ ECU در تمامی نمایندگی های کاراکال تیونینگ با ضمانت نامه کتبی 30 ماهه انجام میگردد.

این افراد با سپردن خودروی خود به افراد کاردان و متخصص، درخواست تیونینگ ماشین خود را می‌دهند و ریش و قیچی را به دست آن‌ها می‌سپارند. اما تیونینگ در چه بخش‌هایی می‌تواند صورت بگیرد؟ گاهی ماشینی که تیون می‌شود آنقدر با ماشین اصلی تفاوت دارد که بعضاً قابل شناسایی نیست. همان‌طور که گفتیم تیونینگ هم در ظاهر و هم در مشخصات فنی می‌تواند صورت بگیرد. در ادامه ابتدا به تیونینگ ظاهری خودرو و به دنبال آن به تیونیگ فنی خودرو می‌پردازیم. در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است.


بهترین تیونر ارومیه