جنس پیستون از چیست

پیستون

جنس پیستون چیست؟

پیش‌تر گفته شد که این قطعه از آلیاژ چدن یا آلومینیوم ساخته می‌شود. پیستون‌ های چدنی به دلیل سنگینی و همچنین بدنه‌ بزرگتر تنها در خودروهای دیزلی با قدرت بالا استفاده می‌شوند. معضل این پیستون‌ ها به غیر از وزن‌شان، انتقال حرارتی پایین و شکنندگی آن‌ها است. اما پیستون‌ های آلومینیومی که عمدتا در خودروهای سواری کاربرد دارند نیز خود به دو روش ریخته‌گری و آهنگری تولید می‌شوند. نوع ریخته‌گری که فضای متخللی دارد و مقاومت گرمایی کمتر در خودروهایی با قدرت پایین‌تر استفاده می‌شود و نوع آهنگری که بافتی متراکم و قوی دارد برای خودروهای سنگین با توان بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیستون ‌های آلومینیوم آهنگری نسبت به ریخته‌گری دوام بیشتری دارند.

در مقابل پیستون‌ های آلومینیومی ریخته‌گری انبساط زیادی دارند که اگر متناسب با سیلندر و محفظه‌ احتراق نباشد دردسرساز می‌شود. پیستون‌ های آلومینیومی در هر دو نوع، انتقال حرارتی بالایی دارند و شکل‌پذیری خوبی نیز برخوردارند و درنتیجه خطر شکستن آن‌ها کمتر است، اما قیمت‌شان نسبت به پیستون‌ های چدنی بیشتر است. البته به دلیل قابلیت بالای انبساط پیستون ‌های آلومینیومی باید لقی بیشتری بین این نوع پیستون و سیلندر در نظر گرفته شود. همه‌ پیستون‌ های موجود در سیلندرهای یک موتور باید از نظر اندازه و ابعاد و وزن یکی باشند تا در عملکرد آن‌ها اختلاف کیفیت یا زمان ایجاد نشود. تفاوت وزن و اندازه‌ پیستون‌ها ضمن برهم زدن تعادل وزنی موتور منجر به ناهماهنگی عملکرد بخش‌های مختلف آن می‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *